Skip to main content

Play Center & Community Library

Sinds eind mei 2022 runt Gerjanne -vrijwillig- een Play Center & Community Library. Van daaruit worden veel activiteiten georganiseerd.

Het runnen van het centrum brengt maandelijkse vaste lasten met zich mee. Te denken valt aan de kosten voor huur, water, elektra, een beheerder die het gebouw overdag in de gaten houdt, schoonmaakt en de tuin onderhoudt. Ook moet het gebouw in de nacht bewaakt worden en zijn er mensen nodig die helpen bij de uitvoering van onderstaande activiteiten:

  • Playful Foundational Learning
  • Peuter-/kleuter speelgroep
  • Sport & Spel
  • Playful Adult Literacy
  • Incidentele activiteiten

Hieronder worden de activiteiten verder toegelicht.

Playful Foundational Learning

Voor kinderen die in de laagste groepen van de basisschool niet goed mee kunnen komen doordat ze niet of nauwelijks kunnen lezen, is er een ondersteunend programma opgezet dat op 4 middagen per week plaatsvindt: Playful Foundational Learning. Kinderen worden geselecteerd door de scholen in de buurt en gescreend door Gerjanne en haar lokale collega’s.

Het ondersteunende programma bestaat voornamelijk uit verschillende spelactiviteiten, binnen en buiten, om de motorische vaardigheden en hersencapaciteit van kinderen te verbeteren. Er wordt gewerkt aan de fundering voor leren (schoolrijpheid). Dit helpt de kinderen uiteindelijk om tot lezen te komen. 

Inmiddels is dat al bij een groot aantal kinderen gelukt! Daarnaast hebben ze ook veel meer zelfvertrouwen gekregen, kunnen beter samenwerken en nemen actiever deel op school.


Peuter-/kleuter speelgroep

Op doordeweekse dagen organiseert Twiga dukina een speelleergroep voor ongeveer 20 kinderen tussen de 2,5 en 4,5 jaar oud. Deze kinderen komen uit gezinnen die in de buurt van het centrum wonen en leven in armoede. Ze komen drie ochtenden per week samen.

Het belangrijkste doel van het speelgroep is dat de kinderen zich op een holistische manier ontwikkelen via spelenderwijs leren, en zo voorbereid worden op de basisschool.
Dit betekent dat het grootste deel van de dag de kinderen vrij spelen, bijvoorbeeld buiten of in speelhoeken. Door vrij spel ontwikkelen ze sociale en emotionele vaardigheden en bereiden ze hun lichaam en brein voor op het latere schoolse leren.

In de speelgroep wordt niet actief les gegeven in het aanleren van letters en cijfers, want we geloven dat kinderen deze vanzelf zullen leren zodra ze daar klaar voor zijn!
Deze aanpak is nieuw in Rwanda, waar kinderen al vanaf jonge leeftijd letters en cijfers aangeleerd krijgen en deze dan in schriftjes moeten op schrijven.


Sport & Spel

Elke zaterdagochtend wordt er Sport & Spel aangeboden voor kinderen en jongeren (ong. 2,5 t/m 18 jaar). Ze kunnen verschillende sporten doen (o.a. voetbal, basketbal, volleybal, handbal, rugby, karate en dans) en tekenen, spelletjes spelen en boeken lezen.

Deze activiteit creëert allerlei kansen voor kinderen om zich op veel verschillende manieren te ontwikkelen: talentontwikkeling, hersenontwikkeling, fysieke, cognitieve, taal-, morele en emotionele ontwikkeling. 

Er doen vooral veel jongens mee aan deze activiteiten. Er wordt geprobeerd om ook meisjes te stimuleren om mee te doen, door in de community te praten over het belang van sport en spel voor iedereen: jongens en meisjes!

De activiteiten worden begeleid door een groep van ± 20 vrijwilligers, die daar maandelijks een tegemoetkoming in de onkosten voor ontvangen. Regelmatig vinden er trainingen plaats voor deze groep coaches. Zo hebben ze in de afgelopen jaren al heel wat bijgeleerd en zijn ook zij gegroeid in zelfvertrouwen en vaardigheden op allerlei gebieden.

Wekelijks doen tussen de 150 en 250 kinderen mee aan Sport en Spel.

Playful Adult Literacy

Een aantal keren per week is er voor jeugd (18+) en volwassenen de mogelijkheid om bij elkaar te komen en op een speelse manier Engels te leren of te leren lezen en schrijven in het Kinyarwanda. Daar wordt wisselend gebruik van gemaakt.

Overige activiteiten

Het centrum is incidenteel geopend voor specifieke doelgroepen. Bijvoorbeeld voor een spelletjesavond voor de vrijwillige sportcoaches, een buurtgroep, een groep kinderen die samen spelletjes wil doen, etc.